Sunday, January 10, 2010

TEKNOLOGI IKLAN GOOGLE

Hari ini saya teringat hendak menulis tentang TEKNOLOGI PENGIKLANAN GOOGLE.Saya pun kadang-kadang tertanya-tanya macam mana busines TEKNOLOGI PENGIKLANAN GOOGLE boleh menampung perkhidmatan internet seluruh dunia???

Kemampuan GOOGLE dalam persaingan"search engine" atau "enjin pencarian" menjadikan TEKNOLOGI PENGIKLANAN GOOGLE berkembang hingga menjadi sumber pendapatan utama GOOGLE.

GOOGLE menguasai lebih 56% pasaran "search engine" dan menjadi pilihan utama para pengiklan di seluruh dunia.

Pengiklanan adalah sumber pendapatan utama GOOGLE dan menghasilkan 97% daripada keseluruhan pendapatan.

Pengiklanan yang disediakan oleh GOOGLE ialah:

1.DoubleClick
2.AdWords

DoubleClick adalah untuk pengiklan kelas atasan dengan bayaran pengiklanan yang tinggi.
AdWords adalah untuk pengiklan kecil-kecilan dan diasaskan pada tahun 2005.

Selain itu, GOOGLE telah melancarkan GOOGLE ADVERTISING PROFESIONAL (GAP) pada tahun 2005 yang merupakan program melantik individu dan syarikat yang melengkapkan latihan AdWords

Tidak lama kemudian GOOGLE melahirkan AdSensedengan mengambil nama daripada DUA perkataan iaitu "ads" (iklan) dan "cents" (sen). Konsep AdSense ialah iklan boleh dipasang dengan harga yang paling murah.

AdWords

Adalah produk pengiklanan GOOGLE yang disediakan secara "on-line" di mana pemasangan iklannya dengan menampilkannya di GOOGLE, GOOGLE MAIL, Newsletter, radio dan TV.

Pengiklanan yang berdaftar dengan GOOGLE ADWORDS boleh meletakkan iklan berdasarkan:

- Kata kunci (keyword targeting)sebagai faktor yang menentukan kemunculan iklan.

Petikan dari Ezine:
Writing articles is a great way to target keywords you are trying to rank for, writing articles about your keywords, and publishing them on your site, and then building backlinks is one of the most efficient ways to raise your rankings to the first page. Another way is to buy links on websites with a similar content / products and getting them to link directly to your product / content pages for that keywords with the keyword in the link text. Another way to get links with Articles is to publish them to article directories with your keywords in the bio box linking back to your website.

Anda boleh kunjungi Webmaster Tools

- Kesesuaian penempatan (placement targeting) di mana pengiklan yang memilih website yang ada di Google untuk menampalkan iklan dan mempromosikan jenama atau produk.

Petikan:
One of the ways ads are targeted to AdSense publisher websites is through placement targeting. Placement targeting allows AdWords advertisers to choose specific ad placements where they'd like their ads to appear. An ad placement can be an entire website or a specific sub-set of ad units within that site, such as only ad units on sports pages or all ad units at the top of the page.

- Kata kunci gabungan antara "keyword and placement targeting" yang mana pengiklan menetapkan kata kunci "keyword" dan tempat letak iklan. Iklan akan muncul pada kandungan yang sesuai dengan jenama dan produk.

Anda boleh rujuk:
BINA BLOG.DOT

No comments:

Post a Comment

Your comments here: