Thursday, January 14, 2010

MENGHANTAR ALAMAT BLOG KEPADA SEARCH ENGINE

Blog atau laman web yang sudah siap dibina hendaklah di hantar kepada "search engine" supaya "spider search engine" akan mencari dan mengindeks blog atau laman web anda. Tanpa proses penghantaran ke "search engine" ini, akan menjadikan blog atau laman web anda "beku dalam kedinginan" dan tidak akan memasuki "page rank" yang terbaik sekurang-kurang berada di kalangan 100 page teratas. Ini adalah suatu keperluan yang mesti dilaksanakan oleh penulis blog, terutamanya yang menulis sambil melakukan pemasaran internet.
Bacaan lanjutan: BELAJAR SEO.com

Terdapat beberapa "search engine" yang popular di kalangan penulis blog atau laman web, iaitu:
1. Google
2. Yahoo Search
3. Windows Live
4. Altavista

Ini kira "search engine" yang tidak payah bayar (PERCUMA!!!). tapi, ada juga yang kena bayar, seperti:

1. Technorati.

Technorati.com was just relaunched on October 13, 2009. This was the most signifjavascript:void(0)icant relaunch we have ever undertaken. The front end of the site is completely new and much of our search technology has been significantly changed as well.

2. Miva yang memilikiSearchfeed

Advertise your business on the MIVA Network and you'll be in the right place to reach your customers at exactly the right time - when they are actively looking for your products and services.

3. Facebook.ads atau dikenali juga sebagai "FaceBook Flyers"
"Reach your exact audience and connect real customers to your business."

4. Looksmart

"LookSmart is uniquely suited to complement your SEM efforts with incremental traffic beyond the major search engines: We aggregate consumer searches from a broad spectrum of search networks, domains, and publishers to provide time- and resource-efficient access to a largely unduplicated cross-section of the search marketplace."

5. Superpage.com

"When you use a business with the SuperGuarantee, you'll get the job done right, or we'll step in and help to make it right.* In fact, we're so confident in these super businesses, we stand behind their services. "

6. Search123.com

"Search123 is a new UK Pay-Per-Click (PPC) search engine. It is an affordable
complement to other leading PPC search engines, offering advertisers a cost-effective way to drive qualified traffic to their website, and publishers the ability to generate new revenue whilst providing their website visitors with valuable web search functionality."


7. MySpace SelfServe Ads

"MySpace is now letting its current advertisers test their contextual and group targeting system, which lets advertisers target direct groups and sub-groups, with targeting broken down to the demographic level. The company plans to take this advertising system one step further, opening it up to any advertiser who wishes to use MySpace as a targeted market platform"

8. 7Search.com

"7Search.com has been a leading Pay Per Click Search Engine Advertising and Affiliate Network since our inception in 1999. As a Search Engine who is dedicated to value and service for online businesses, 7search.com provides thousands of Web entrepreneurs with an economical and measurable opportunity to obtain Internet traffic and generate revenue through their online presence."

Ada satu lagi, iaitu BlogSearch.com adalah merupakan "search engine" yang baik.

"Blog-Search is a search engine meant ONLY for Blog sites. Anyone submitting a site that is not blog related, will have their membership suspended, and will have their site removed from Blog-Search as well as ALL other Search Engines operated by JaydeOnline Inc."

FreeWeb Monitoring

"Free trial of our professional search engine submission service. Program includes website submission, 12 SEO tools and much more."

Untuk pengetahuan anda, setiap "search engine" yang disenaraikan di atas, mempunyai borang yang tersendiri dan berbeza antara satu sama lain. Namun begitu, ianya bukanlah terlalu sukar untuk difahami atau dilaksanakan. Sekiranya anda masih lagi "kelabu asap" , bolehlah melihat panduan pada HELP dan sentiasalah membawa kamus bagi kurang mahir Bahasa Inggeris.

Selepas anda menghantar alamat atau URL blog, lazimnya terpaksa menunggu paling minima 1 minggu untuk mendapatkan approval untuk diindeks dari pihak "search engine" yang berkaitan. Tunggu lah...

Anda bersabarlah menunggu, kerana kesabaran akan mendatangkan kebaikan!!!

PEMBANGUNAN LAMAN WEB: 10 KUNCI YANG PENTING.

Di dalam merekabentuk atau mencorak laman web(website) atau blog, terdapat beberapa kunci (keys) yang perlu digunakan untuk menjamin ketampakan (visibility) yang maksimum dan memberi kesan yang baik kepada niche anda.

Di sini, diperturunkan 10 kunci atau petunjuk yang boleh dijadikan sebagai "checklist" untuk anda menghasilkan laman web; blog, "sales letter online," atau semasa membuat "editing" ke atas "template" blog anda.

1. Pastikan penghasilan blog atau website anda unik.
2. Asingkan kod HTM dari CSS anda.
3. Pastikan "site" anda adalah hasilan sendiri. (bukan ciplak atau meniru).
4. Buat semakan (checking) dengan pelbagai "browsers" supaya mudah "uploading".
5. Gunakan kod khusus untuk "heading", "subheading" dan lain-lain.
6. Elakan menggunakan kombinasi warna yang "buruk" dan membosankan.
7. Lakukan persembahan dengan cermat - kurangkan penggunaan "Flash".
8. Persembahkan "banners" dan pengiklanan dengan baik dan terancang.
9. Dapatkan atau lantik orang lain sebagai "proofreading" (penyemak) teks yang dihasilkan untuk mengesan kesalahan bahasa dan ejaan.
10. Indeks secara manual dan elakan penggunaan sistem automatik.

Untuk melihat contoh sebuah blog, anda boleh layari Perniagaan Internet

Sunday, January 10, 2010

TEKNOLOGI IKLAN GOOGLE

Hari ini saya teringat hendak menulis tentang TEKNOLOGI PENGIKLANAN GOOGLE.Saya pun kadang-kadang tertanya-tanya macam mana busines TEKNOLOGI PENGIKLANAN GOOGLE boleh menampung perkhidmatan internet seluruh dunia???

Kemampuan GOOGLE dalam persaingan"search engine" atau "enjin pencarian" menjadikan TEKNOLOGI PENGIKLANAN GOOGLE berkembang hingga menjadi sumber pendapatan utama GOOGLE.

GOOGLE menguasai lebih 56% pasaran "search engine" dan menjadi pilihan utama para pengiklan di seluruh dunia.

Pengiklanan adalah sumber pendapatan utama GOOGLE dan menghasilkan 97% daripada keseluruhan pendapatan.

Pengiklanan yang disediakan oleh GOOGLE ialah:

1.DoubleClick
2.AdWords

DoubleClick adalah untuk pengiklan kelas atasan dengan bayaran pengiklanan yang tinggi.
AdWords adalah untuk pengiklan kecil-kecilan dan diasaskan pada tahun 2005.

Selain itu, GOOGLE telah melancarkan GOOGLE ADVERTISING PROFESIONAL (GAP) pada tahun 2005 yang merupakan program melantik individu dan syarikat yang melengkapkan latihan AdWords

Tidak lama kemudian GOOGLE melahirkan AdSensedengan mengambil nama daripada DUA perkataan iaitu "ads" (iklan) dan "cents" (sen). Konsep AdSense ialah iklan boleh dipasang dengan harga yang paling murah.

AdWords

Adalah produk pengiklanan GOOGLE yang disediakan secara "on-line" di mana pemasangan iklannya dengan menampilkannya di GOOGLE, GOOGLE MAIL, Newsletter, radio dan TV.

Pengiklanan yang berdaftar dengan GOOGLE ADWORDS boleh meletakkan iklan berdasarkan:

- Kata kunci (keyword targeting)sebagai faktor yang menentukan kemunculan iklan.

Petikan dari Ezine:
Writing articles is a great way to target keywords you are trying to rank for, writing articles about your keywords, and publishing them on your site, and then building backlinks is one of the most efficient ways to raise your rankings to the first page. Another way is to buy links on websites with a similar content / products and getting them to link directly to your product / content pages for that keywords with the keyword in the link text. Another way to get links with Articles is to publish them to article directories with your keywords in the bio box linking back to your website.

Anda boleh kunjungi Webmaster Tools

- Kesesuaian penempatan (placement targeting) di mana pengiklan yang memilih website yang ada di Google untuk menampalkan iklan dan mempromosikan jenama atau produk.

Petikan:
One of the ways ads are targeted to AdSense publisher websites is through placement targeting. Placement targeting allows AdWords advertisers to choose specific ad placements where they'd like their ads to appear. An ad placement can be an entire website or a specific sub-set of ad units within that site, such as only ad units on sports pages or all ad units at the top of the page.

- Kata kunci gabungan antara "keyword and placement targeting" yang mana pengiklan menetapkan kata kunci "keyword" dan tempat letak iklan. Iklan akan muncul pada kandungan yang sesuai dengan jenama dan produk.

Anda boleh rujuk:
BINA BLOG.DOT